Liefhebben ondanks teleurstellingen

En met de volgende zinnen van Larry Crabb sluit ik mijn blogs over ‘teleurstellingen’ af. “Er is tegen ons allen gezondigd. En wij zondigen allemaal. Het onvermogen van anderen om mij volkomen lief te hebben is pijnlijk, en vaak diep teleurstellend. Maar de liefde waarmee de Heer mij liefheeft, is volmaakt. Hoewel de angel van de teleurstelling in mijn hart blijft steken, geeft Zijn liefde mij toch alles wat ik nodig heb om een evenwichtige persoonlijkheid te worden en anderen lief te hebben, ook wanneer ze mij opnieuw teleurstellen. Dat is mijn plicht: de ander lief te hebben.”

“Die liefde (niet zijn of haar liefde voor mij) bepaalt in hoge mate of ik vreugde beleef en als mens een gevoel van volheid ervaar. Ik kan liefhebben omdat ik volmaakt en volkomen word bemind door God. En daarom is mijn liefde voor de ander belangrijk. Mijn liefde kan hem of haar nader tot Christus brengen, zij geeft mijn leven kracht en brengt eer aan God. En terwijl ik met vallen en opstaan leer om die ander lief te hebben zonder zelfbescherming, kom ik langzaam dichter bij dat overvloedige leven, waarnaar ik zo verlang.”

Reacties

  1. Arjan,

    Bedankt voor je parels uit het boek VanBinnenUit.
    Het boek wordt vaak als ongestructureerd ervaren en volgens mij klopt dat wel want de boodschap in dit boek is erg compact weergegeven … Het boek Zoektocht naar God van Larry Crabb zie ik als een meer gestructureerde versie…

    Het NaWoord van VanBinnenUit over de Prijs van Verandering spreekt me erg aan: iedere keer als ik dat lees wordt ik enorm met mezelf geconfronteerd en tegelijk word ik enorm bemoedigd! Het doet pijn en geeft vreugde! Is dat ten diepste niet de ontdekking van Jezus liefde voor ons!

    Geloof en Geniet ondanks je teleurstellingen.
    Wees vriendelijk ondanks je zondigheid…

    Werkelijke verandering is mogelijk: er is een weg naar verandering van binnenuit. Geef het niet op!

    Je broer Henk Links

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder