Worsteling

Wat kunnen mensen liefdeloos, zondig met elkaar omgaan. Wat kunnen we worstelen met het doorgeven van Gods genade aan anderen. Hoe moeilijk is het om vergeving te schenken aan degene die ons kwaad heeft aangedaan. Zeker als dat christenen zijn. Afgelopen zondag zongen wij opwekking 629. Een lied waarin die worsteling mooi onder woorden is gebracht.

Hoe kan ik verder leven, hoe moet ik verder gaan.
Kan ik ooit vergeven, wat mij is aangedaan.
De woorden in mijn ziel, de haat en bitterheid,
lijken niet te helen niet door woorden, niet door tijd.

Refrein:
Maar als er vergeving is, kan er genezing zijn,
van de pijn en het verdriet diep van binnen.
Als er vergeving is,kan er genezing zijn,
en de weg van herstel kan beginnen.

O God, ik heb U nodig, Ik kan het zelf niet.
Ik lijk haast te verstikken, in angst en in verdriet.
Hoe kan ik ooit vergeven, zoals U mij vergeeft,
dwars door alles heen wat mij beschadigd heeft.

Geef mij de kracht van Uw liefde om verder te gaan,
ook al zal er een litteken blijven bestaan.
Want is Uw liefde niet sterker dan de dood,
en Uw vergeving niet dieper dan mijn nood?

Want waar Uw vergeving is, zal genezing zijn,
van de pijn en het verdriet diep van binnen,
waar Uw vergeving is zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.

Reacties

  1. Hoi Arjan,

    Je blogs hebben me regelmatig tot nadenken gezet. Laatste maanden zie ik geen nieuwe blogs meer verschijnen.
    Bewuste of onbewuste stilte?

    Be blessed,

    Leendert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Leendert,

    Je vraagt of het een bewuste of onbewuste stilte is. Dat is best wel een lastig vraag. Ik zal een antwoord op je vraag proberen te geven.

    Ik schrijf geen blogs om het schrijven. Ik schrijf vanuit inspiratie, vanuit een stuk ‘gedrevenheid’. Over dingen die mij bezighouden. Over mijn ‘ontdekkingen’. Omdat ik schrijven leuk vind. De inspiratie was er de laatste maanden niet en dus schreef ik geen blogs.

    Waarom die inspiratie er niet was (en is) brengt mijn laatste blog ‘Worsteling’ onder woorden. Het is ook niet toevallig de laatste blog (tot nu toe). Ik ben stukgelopen op m’n omgeving. Dat zegt wat over mijn omgeving én het zegt wat over mijzelf.

    Ik probeer nu nieuwe wegen te vinden. Te veranderen. M’n koers te verlegen. Of op die nieuwe wegen er inspiratie voor het schrijven van blogs zal zijn, weet ik niet. De tijd zal het leren.

    Het ga jou goed onder de zegen van de Heer.

    Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Arjan,

    Doet pijn om te lezen dat je aan het "worstelen" bent.

    Om op het lied terug te komen. Bij God IS genezing. Jezus heeft die genezing voor jou aan het kruis veilig gesteld. God ziet jou door Jezus (nu al!!). God heeft je geen leven van voorspoed beloofd, maar hij is er wel altijd voor je geweest en zal er altijd voor je zijn. Je bent zijn onvoorwaardelijk geliefde kind en bent geborgen in de palm van zijn hand.

    Afgelopen zondag hoorde ik het mooi gezegd:
    je hebt een roeping als christen: we zijn geheiligd door Christus (voltooid tegenwoordige tijd)
    je hebt een opdracht als christen: steeds meer gaan lijken op Jezus

    De roeping en opdracht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en bij beiden geldt dat de basis samen te vatten is in 1 woord: GENADE.
    Aan het werk van Jezus kunnen we niets toevoegen. Zou kansloos zijn.

    2 Petrus 3: 14 en 18 verwoorden deze opdracht en roeping op een mooie manier
    14 Omdat u hiernaar uitziet, geliefde broeders en zusters, moet u zich inspannen om smetteloos, onberispelijk en in vrede door hem te worden aangetroffen
    18 groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en in eeuwigheid. Amen.

    Je bent bezig nieuwe wegen te vinden. Weet dat als je Jezus hebt aangenomen Hij in je woont (ook al voelt dat misschien niet altijd zo). Ook de Heilige Geest woont in je. De Heilige Geest wil je helpen bij je veranderingsproces. De Geest zal zich in je blijven openbaren en je de weg wijzen. De weg heeft hobbels dat ervaar je nu, maar je komt bij je doel. 2 Petrus 3:18. Doel dat al door Jezus voor jou is verdient.

    Als stilte maar niet omslaat in berusting. Dat is iets wat ik de laatste tijd vaak hoor in gesprekken. Misschien afgeleide van de positie "randkerkelijke" die iemand zichzelf toedicht of krijgt toegedicht.

    Ik zou je er veel meer over kunnen zeggen, maar daar is deze blog niet de weg voor.

    Ik bid je de zegen van onze hemelse vader toe.

    Tot sprekens/mails.

    Leendert

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder