God en logisch denken
Dallas Willard schrijft in zijn boek ‘Heel je ziel en zaligheid – Worden als Jezus’ over ‘het cruciale belang van logisch denken’.
Hij zegt daar dit over: “Om God goed te kunnen dienen moet ons denken logisch
zijn. Krom denken, bewust of onbewust, stimuleert altijd het kwaad. Wanneer
kromme redeneringen worden verheven tot de juiste leer, religieus of seculier,
kost dit altijd mensenlevens.” Hij wijst er op dat het de grote denkers zijn
geweest ‘die het volk van God door de geschiedenis hebben geleid: Athanasius en
Augustinus, Luther en Calvijn’.
Maar wat betekent logisch (of helder) denken? Volgens
Willard betekent helder denken ‘het opnemen van de info rmatie
van de Schrift in een denken dat wordt geleid en versterkt door de Heilige
Geest, en het jagen naar de waarheid met het vastberaden doel uit haar te
leven’. ‘Denken en leven gaan hand in hand’.
Logisch denken wordt begrensd door God, door zijn woorden
(de Bijbel). Het is God die logisch denken kan overrulen. God is de ontwerper
van ons (logisch) denken. Hij staat daar als het ware boven. Logisch denken
(gezonde verstand) en de Bijbel vinden we terug in een citaat van Maarten
Luther zoals Willard dat opgenomen heeft in zijn boek. Luther zegt tegen zijn
ondervragers in Worms dit: ‘Tenzij ik word veroordeeld door de Schrift en het
gezonde verstand (…), is mijn geweten een slaaf van Gods Woord. Ik kan en wil
niets herroepen, want tegen het geweten ingaan is goed noch veilig. Zo helpe
mij God. Amen.’
Willard ziet ook gevaren op dit terrein. Het terrein van ons
denken, ons verstand.
- Het eerste gevaar is trots. ‘Wanneer we iets uit de Schrift hebben geleerd en nadenken over wat we hebben geleerd, maken we er heel gemakkelijk een formule van.’
- Een tweede gevaar is het niet kennen van de feiten. ‘C.S. Lewis zegt in Brieven uit de hel daarom dat een jonge atheïst niet voorzichtig genoeg kan zijn met wat hij leest. Hij moet zijn onkunde stevig beschermen!’ In dit opzicht lijken veel christen op deze jonge atheïst.
- Het derde gevaar is dat we toestaan dat onze verlangens ons denken gaan beheersen. ‘We moeten erkennen dat verlangens soms een rol spelen bij geloofszaken.’
- Het laatste gevaar heeft volgens Willard te maken met de beelden die we in ons denken toelaten. Als voorbeeld noemt hij het vrijheidsidee. ‘Mensen willen op bijna geen enkele manier worden beperkt of beheerst.’
Reacties
Een reactie posten