Sta je op het punt de moed te verliezen? (2)


 Soms zijn er perioden in je leven waarin je je geestelijk vreselijk dor voelt alsof er een grote afstand bestaat tussen jou en God. God lijkt heel ver weg, maar is heel dichtbij. Hij zal je uit deze dorre en droge periode leiden. Wilkerson roept ons op het gebedsleven in deze dorre periode niet te verwaarlozen. ‘We moeten elke dag van ons leven ons hart voor Hem uitstorten.’ Wij mogen delen in de overwinning van Christus. ‘Maar overwinning komt niet altijd zonder lijden en pijn.’’God stelt jou voor een keus. Als God ons uit iedere strijd op bovennatuurlijke wijze optilde, zonder pijn of lijden, zou er geen loutering als door vuur heen meer overblijven. God zou zijn wil dan aan ons opleggen. Het is vaak de wil van God dat we door dorheid en zelfs door pijn heengaan (…).’

Hoe kunnen we de zonde overwinnen? Hoe kan je de overwinning over zonde behouden? Belangrijke vragen ook omdat zonde weerstand vermindert en strijders tot ‘zwakkelingen’ maakt. ‘Ik weet dat Hij me de overwinning geeft, maar hoe kómt die overwinning?’
1. Ik moet hunkeren naar heiligheid. ‘Er kan geen overwinning of bevrijding van zonde zijn, tenzij ik ervan overtuigd ben dat God die zonde niet toestaat!’ ‘Zonde moet beleden en de rug toegekeerd worden. Daarvan moet ik overtuigd zijn.’
2. God houdt van mij, ondanks mijn zonde. ‘God haat mijn zonde met een volkomen haat, terwijl Hij tegelijk mijzelf liefheeft met een eindeloze liefde. De wetenschap dat Hij van me blijft houden, ondanks alles wat ik gedaan heb om Hem te grieven, geeft mij kracht.’
3. Ik moet de liefdevolle hulp van de Vader aanvaarden. Hij geeft mij de heilige Geest.

‘Hoe kunnen we sterk genoeg zijn om satan te weerstaan die ons in zijn val wil lokken?’ We moeten leren dat de Satan ons niet kan dwingen iets te doen. We moeten niet bang zijn voor Satan, dat hij ons kan overwinnen. Bid dat God onze wil zal heiligen en ons een sterk verlangen zal geven om de verleidingen van Satan te weerstaan.

Naar deel 3 ....

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder