Sta je op het punt de moed te verliezen? (3)


Wilkerson doet in zijn boek ‘Laat je niet ontmoedigen!’ een oproept aan christenen om je schuld af te leggen. Ook christenen zondigen en kunnen daarna gebukt gaan onder de ondraaglijke last van schuld. Het afleggen van deze schuld is belangrijk, omdat schuld volgens Wilkerson een kwaadaardige ziekte is die de geestelijke vitaliteit van een christen verteert. ‘Beperk nooit Gods vergeving. Zijn vergeving en geduld zijn eindeloos.’ Leg daarom je schuld af.

God ziet geen enkele zonde door de vingers, maar dit is geen argument om jezelf (of andere) te veroordelen. Christus is niet gekomen om zondaars te veroordelen, maar om hen in liefde te redden. Zie je falen (zonde) onder ogen en zet de volgende stap met Hem. ‘Het principe van heiligheid is erg eenvoudig: blijf dicht bij Jezus! Blijf Hem in het gelaat zien, zodat je op Hem gaat lijken.’

En wat ‘als je niet meer weet wat je moet doen?’ ‘Geweldig! Nu ben je op het punt aangekomen dat je het op Gods manier kunt doen.’ ‘God neemt de leiding over als wij ermee stoppen alles in eigen kracht te willen doen.’ Dat kan heel verwarrend zijn, omdat wij zo graag de touwtjes in handen houden. ‘Ga alleen met Jezus naar een eenzame plaats en vertel Hem van je verwarring. Vertel Hem dat je niet weet waar je naartoe moet gaan. Zeg Hem dat je Hem alleen vertrouwt om je er doorheen te halen.’

Juist op onze zwakke momenten komt de Heer naar je toe en fluistert: ‘Mijn kracht wordt volbracht in jouw zwakheid.’ God kan en wil je graag gebruiken ondanks je zwakheden. Of misschien is het beter om te zeggen: juist vanwege je zwakheden. ‘Alleen christenen die door de pijn en het vuur van verzoeking gaan, die weten wat lijden en verslagenheid is, kunnen andere gewonde mensen helpen.’

Naar deel 4 ....

Reacties

  1. Wat een genade! ik zit in die vuurproef! Berouw, depressie, zondebesef! verwarrend, God wil me niet meer! kijk wat ik allemaal gedaan heb voor mijn bekering vanaf mijn jeugd: overspel, sexuele onreinheid, verkeerde begeerte, gokken,leugens, diefstal, drift. Alles heeft God gezien.Mijn zonden waren scharlaken rood!
    Op 7 februari 2009 heb ik me bekeerd, maar was ik nog niet vrij. Mijn geweten werd aangeklaagd. Zware depressie, moord-zelfmoordgedachte. Wow wat is dit allemaal. Ik begreep er niets meer van. Ik bad dag en nacht! Ging de bijbel lezen! Werd angstig, ik begreep er niets meer van.Veel over veroordeling en de straf van God gelezen. Strijd.
    Maar nu leer ik de Here Jezus beter kennen wie Hij werkelijk is. De Heilige Geest,onze Leraar, is de enige die mij dat kan leren om ontzag voor de Allerhoogste te hebben. Hij doorgrond mij.
    Ik dank God dat ik door Zijn Zoon, nu schoongewassen ben! Wow een intieme relatie met Hem hebben dat is wat ik wil!
    Thanks bro!GBU

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder