Je ECHTE ik (1)
David G. Benner verbindt in het boekje Gods geschenk jezelf te mogen zijn (met als ondertitel: Ontdek je echte ik) al direct op pagina
1 van hoofdstuk 1 zelfkennis
en Godskennis aan elkaar. Volgens
Benner is er een samenhang tussen jezelf kennen
en God kennen en heeft deze
overtuiging een ‘gerespecteerde plek in de christelijk theologie’. Hij noemt en
verwijst in dit verband naar grote namen als Johannes Calvijn, Thomas à Kempsis
en Augustinus.
Christelijke
spiritualiteit
In zijn definitie van christelijke
spiritualiteit koppelt Benner zelfkennis
en Godskennis aan elkaar:
‘Christelijke spiritualiteit betekent een transformatie van het ik die alleen
dán optreedt als we God en het ik beiden diep kennen.’ Dus bij geestelijke
groei of transformatie speelt zelfkennis
(naast Godskennis) een belangrijke
rol. Benner schrijft dat daar zijn boek over gaat: ‘Dit boek gaat over de reis
naar je echte ik-in-Christus en het leven vanuit de roeping die daarmee
samenhangt.’ Die reis gaat over je veranderingsproces. Je transformatie van je
onechte ik naar je echte ik-in-Christus.
Alleen een
gerichtheid op het kennen van God
Benner vervolg: ‘Hoewel er nooit een serieus theologisch
conflict over dit oude christelijke standpunt (AG: God kennen en jezelf kennen
spelen beide een belangrijke rol in de christelijke spiritualiteit) is geweest,
heeft de hedendaagse kerk het grotendeels vergeten. We hebben ons gericht op
het kennen van God en zijn geneigd onszelf te negeren. Dat gevolgen zijn vaak
ernstig: ontrouw in huwelijken, gebroken gezinnen, christelijk werk dat
schipbreuk lijdt en eindeloze aantallen beschadigde mensen.’ Benner haalt dus
een belangrijke overtuiging onder het stof vandaan, waarvan de impact groot is.
Kennen - kennis
God kennen
behandelt Benner in hoofdstuk 2. In de hoofdstukken 3 – 6 gaat het over jezelf kennen en je echte ik
ontwikkelen. In dit hoofdstuk (hoofdstuk 1) vraagt hij eerst nog aandacht voor
het kennen. Voor objectieve en
persoonlijke kennis. Niet al je kennis zal leiden tot transformatie. We kunnen
vol zitten met kennis over God, ‘die ons helemaal niet helpt om God of ons ik
werkelijk te leren kennen’. ‘Informatie bezitten over God transformeert je net
zo min als informatie over liefde.’ ‘Kennis die je echt transformeert is altijd
persoonlijk, nooit alleen maar objectief. Het omvat kennen, niet alleen weten
over. Het is altijd relationeel. Het komt voort uit de relatie met het
gekende object, of dat nu God is of het eigen ik.’ Objectief kennen (of weten)
staat hier tegenover/naast persoonlijk kennen. Persoonlijk kennen is subjectief
en gebaseerd op ervaring. Is nooit alleen een zaak van het hoofd, maar ‘is
gegrond in de diepe plaatsen van ons wezen’.
God kennen en jezelf
kennen
‘Mensen die nooit een
persoonlijk kennen van God hebben ontwikkeld, zullen ook beperkt zijn in de
diepte van hun persoonlijke zelfkennis.’ ‘Paradoxaal genoeg leren we God het
beste kennen niet door alleen naar God te kijken, maar door naar God en dan
naar onszelf te kijken – en dan weer naar God en dan weer naar onszelf. Dit is
ook de beste manier om onszelf te leren kennen. Zowel God als het ik leren we
het meest volledig kennen in relatie tot elkaar.’
Reacties
Een reactie posten