Onechte ik creëert onechte God

Ik schreef naar aanleiding van het boekje Ontdek je echte ik van David G. Benner al eerder dat je onechte ik een onechte God creëert. ‘God zien zoals hij (AG: echt) is (…) vereist dat we onszelf zien zoals we echt zijn (AG: zelfkennis).’ Maar wat bedoelt Benner nu precies met deze stelling? Benner beantwoordt deze vraag in zijn boek, maar ook andere boeken helpen mij duidelijkheid te krijgen over deze vraag.

O.a. Patrick Nullens helpt mij in zijn boek Zorgen voor een eigenwijze kudde om een antwoord te vinden op die vraag. 
Onechte ik – onechte God
“Afgoderij gaat niet zozeer over het maken van afbeeldingen van hout of steen om die vervolgens te aanbidden. Het grote probleem is de ‘conceptuele idolatrie’; de beelden van God die we in ons innerlijk ontwerpen, die onze eigen verlangens bevestigen. (…) We hebben de neiging om voor onszelf een god te scheppen die ons gelijk geeft, die ons steunt en onrecht verdoezelt (p.158).” Een god te creëren die aansluit bij onszelf, onze (onechte) ik.

Zelfkennis - God
“(…) ‘Wie ben jij eigenlijk, wat is jouw verhaal?’ Verantwoordelijkheid begint volgens Niebuhr bij zelfkennis. Ons morele oordelen zegt veel over onze eigen frustraties, en angsten beïnvloeden heel subtiel onze standpunten. (…) Zelfkennis is geen luxe, geen spiritueel extra. Het is essentieel voor verantwoordelijkheid. Het zelf ontstaat juist door de relatie met anderen, en hier komen dus de verbindingen. Niebuhr sluit aan bij Augustinus en Johannes Calvijn met zijn idee dat voor de christen de zelfkennis zich ontwikkelt vanuit de ontmoeting met God. (…) Waar de mens in zijn morele oordelen uiteindelijk naar verlangt is een innerlijk eenheid, een morele integriteit, een loyaliteit naar zichzelf toe (p.163).”

Ook Philip Troost schrijft hierover in zijn boek Energie van de Geest. “Mijn echte zelf (AG: je echte ik) kom ik alleen op het spoor in het licht van wie God is (p.219).” “Het terugvinden van je oorspronkelijke zelf (AG: je echte ik) is het terugvinden van je oorspronkelijke vorm. Dat je ‘beeld Gods’ bent (p.222).”

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder