Menselijke vrijheid en geestelijke vrijheid (5)

Ik ben inmiddels wel overtuigd van de samenhang tussen het menselijke, psychosociale leven en het geestelijke of geloofsleven. Tussen emotionele problemen en geestelijke problemen (Cloud). Tussen zelfkennis en Godskennis (Benner). Tussen menselijke genezing, bevrijding en vrijheid en geestelijke genezing, bevrijding en vrijheid. Aan de in de vorige blogs behandelde boeken en schrijvers kunnen vanzelfsprekend ook andere schrijvers en boeken toegevoegd worden zoals Henri Nouwen, Dallas Willard, Arie de Rover, Tim Keller, e.a.

Die samenhang is ook in te zien door er ‘gewoon’ over na te denken (zonder je te verdiepen in allerlei boeken) en daarbij bijvoorbeeld te denken aan casussen. Ik schreef al eerder over de casus van Judith (Benner). Ook in 4 stappen naar een sterke identiteit van Cloud worden allerlei casussen beschreven. 

Los van casussen kan ik begrijpen dat een vrouw die misbruikt is door haar vader daardoor een beschadigd beeld kan hebben van God de Vader.

Ik kan begrijpen dat als je worstelt met zelfaanvaarding of zelfacceptatie je ook worstelt met de wijze waarop God je aanvaart.

Ik snap dat iemand die grote moeite heeft met zelfacceptatie zomaar kan blijven hangen in perfectionisme (en idealisme) of emotionele afhankelijkheid.

Alle mensen hebben de neiging een eigen Godsbeeld te maken, maar ik kan begrijpen dat mensen die een ‘onechte ik’ hebben veelal ook een onechte God zullen creëren.

Ik begrijp dat er idealisten zijn die een ideale (‘ware’) kerk zoeken omdat ze hun binnenwereld willen laten overeenkomen met hun buitenwereld. Hun idealisme (als vorm van perfectionisme) stempelt hun kijk op en omgang met kerk. Zij kunnen niet zoveel met de kerk als zowel Gods werk én mensenwerk. Over het laten bestaan van de spanning tussen het Goddelijke en het menselijke.  

Ik heb ook gezien dat menigeen die worstelt met de kerk of met God, de kerk (of die specifieke kerkelijke gemeente) en/of God vaarwel gezegd hebben zonder aan zichzelf toe te komen (zelfkennis). Geestelijke vrijheid wordt zo gezocht, terwijl er geen bevrijding is uit een of meerdere mentale gevangenissen.

Ik zie regelmatig dat iemands overtuiging over het geestelijke leven en geestelijke zaken en zijn manier waarop hij daarmee omgaat, direct verband houdt met zijn eigen zwart-wit-denken en zijn manier van denken.

Mensen die in tegenstellingen denken zullen veelal ook op die manier in het geestelijke leven staan. Het stempelt hun mensbeeld, hun wereldbeeld en hun Godsbeeld.

Ik kan begrijpen dat God liefhebben een relatie kent met je naaste liefhebben en jezelf liefhebben.

Ik ga afronden. Ik stel voor: laten we menselijke vrijheid en geestelijke vrijheid bij elkaar houden en in samenhang bekijken. Ja, dan wordt het vaak spannend tussen beide polen: menselijk en geestelijk. Ja, het is niet zo duidelijk en overzichtelijk allemaal als kiezen voor een van beide: menselijk óf geestelijk. Maar het doet wel recht aan de complexiteit van het leven, het menselijk bestaan, het spirituele of Goddelijke. Alleen zo gaat het over het echte leven, je echte ik, de echte God. 

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder