De zin van het bestaan (2)
Zoals gezegd bestaat het boekje De zin van het bestaan uit twee delen. In deel II beschrijft Viktor
Frankl de ‘beginselen van de logotherapie’. Frankl schrijft dat het geen
gemakkelijke opgave voor hem was (hij noemt het zelfs ‘een vrijwel ondoenlijke
zaak’) om een korte samenvatting te schrijven ‘van een materie, die in het
Duits achttien boekdelen vult’. Als het al voor Frankl geen gemakkelijke opgave
was om een samenvatting te maken, hoe zou ik dan een samenvatting van deze
samenvatting kunnen maken? Ik noem daarom hieronder slechts een aantal
elementen uit deel II.
De reden dat Frankl zijn theorie logotherapie heeft genoemd, is dat het Griekse woord logos duidt op een betekenis. ‘Logotherapie, …, richt zich zowel op de betekenis van
het menselijk bestaan als op het streven van de mens naar een dergelijke
betekenis. Volgens de logotherapie is dit streven naar de zin van zijn leven,
de primaire motivatiekracht waarover de mens beschikt.’ ‘De logotherapie stelt
zich tot taak de patiënt te helpen de zin van zijn leven te ontdekken.’
Deze betekenis is volgens Frankl zowel uniek als specifiek:
‘de betekenis van het leven verschilt van mens tot mens, van dag tot dag en van
uur tot uur’. ‘Ieder mens heeft zijn eigen specifieke roeping of levenstaak, om
een concrete opdracht te vervullen.’ ‘Hij kan slechts gehoorgeven aan het leven
door verantwoordelijkheid te dragen voor zijn eigen leven. Daarom beschouwt de
logotherapie verantwoordelijkheid als de kern, de essentie van het menselijk
bestaan.’ De mens is dus een verantwoordelijk schepsel. Hij vertaalt zijn
levenstaak ‘in termen van verantwoordelijkheid tegen over de maatschappij, of
tegenover zijn eigen geweten’, of ‘tegenover God’.
Volgens de logotherapie kan de betekenis van het leven op
drie verschillende manieren of methoden ontdekt worden: 1. door het stellen van
een daad (een prestatie of succes), 2. door een bepaalde waarde te ondergaan en
3. door te lijden. ‘De tweede methode om de zin van het leven te ontdekken,
verloopt door middel van het ervaren of ondergaan van iets (natuur of cultuur),
of iemand (de liefde).‘ Over de derde methode schrijft Frankl (o.a.) dit: ‘Wanneer een mens wordt geconfronteerd met een
onvermijdbare situatie, wanneer hij het onafwendbare lot onder ogen moet zien,
(…), juist dan wordt het de laatste kans geboden om de hoogste waarde te
verwezenlijken, de diepste zin te vervullen. Want het allerbelangrijkste is
onze houding ten opzichte van het lijden, de wijze waarop wij ons lijden
dragen.’ Je houding tegenover het onafwendbare lot is te wijzigen. Frankl benadrukt
in zijn boekje dat lijden vanzelfsprekend uitsluitend zin heeft, als het beslist
onafwendbaar is.
Ook in deel II komt Frankl terug op de menselijke vrijheid
en de keuze die een mens altijd kan maken. ‘Natuurlijk is de mens eindig en
zijn vrijheid beperkt. Hij is niet vrij van voorwaarden, maar hij is vrij om
een eigen standpunt in te nemen ten opzichte van deze voorwaarden.’ Het staat
de mens vrij om op ieder gewenst moment te veranderen. ‘De mens is niet geheel en al geconditioneerd en
gedetermineerd (…)’. Vrijheid wordt door Frankl wel ‘ten nauwste verbonden’ met
verantwoordelijkheid. Je zou kunnen zeggen: vrijheid zonder
verantwoordelijkheid is willekeur.
Reacties
Een reactie posten