Afhankelijk van Jezus of van mensen


Ik schreef in mijn vorige blog al dat ik in het boek ‘Kruistocht – Het leven van koning Jezus’ van Tim Keller naast veel theologische inzichten ook psychologische inzichten tegenkom. Zo geeft hij een mooi voorbeeld van ‘emotionele afhankelijkheid’. Emotionele afhankelijkheid doet zich voor als een persoon zich laat misleiden om zijn veiligheid en identiteit te zoeken in relaties in plaats van bij God. Je wordt voor je identiteit afhankelijk van een (of meerdere) perso(o)n(en). Anders gezegd: je probeert een leegte in de relatie met God te compenseren via relaties met andere mensen.

Keller schrijft in zijn boek het volgende: ‘Een jonge vrouw in onze kerk schreef dit briefje aan een vriendin: Een belangrijk [probleem] in mijn leven was dat ik altijd lief wilde zijn voor anderen. Ik had bevestiging nodig, wilde graag lief gevonden worden, bewonderd en aanvaard. Maar toen leerde ik inzien hoe belangrijk het was om me te identificeren met Christus – door zijn liefde ben ik in staat om emotionele grenzen aan te geven richting andere mensen, iets wat me daarvoor nooit lukte. Daardoor kan ik mijn vrienden en familie nu liefhebben om wie ze zijn en niet om iets van hen gedaan te krijgen, want alles wat ik mis is te vinden bij Christus. Ik voel me geweldig opgelucht, omdat ik nu eindelijk voldoende vrij ben om mensen lief te hebben en te weten dat ik in Christus veilig en beschermd ben en dat het gewoon goed is om mezelf te beschermen en voor mezelf op te komen.'

Keller zegt naar aanleiding van dit briefje: ‘Zie je hoe zij dankzij Jezus’ liefde minder nodig heeft en meer liefheeft? Ware liefde, belangeloze liefde, is heel vruchtbaar; het is de enige soort die zich gaandeweg vermenigvuldigt.’ 

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder