Geduld hebben met God


In De Nieuwe Koers van januari (2018 – no 1) schrijft Paul Visser een column met als titel Het lukt me niet. De column is ook hier als blog terug te vinden. Hij schrijft over “Het hart op tafel, een nieuw format voor kerkelijken en onkerkelijken. Een twintigjarige gaf tijdens deze bijeenkomst aan: “Ik wil geloven, maar het lukt me niet”. En: “hoe kun je weten of God er is?”

Eén van de deelnemers komt met een bekend en veel gehoord antwoord: “Zeker weten doe je het nooit. Daar heet het ook geloof voor.” Dominee Paul Visser schrijft daarover als reactie: “Echte twijfelaars en zoekers, binnen en buiten de kerk, zijn er echter (AG: met genoemd antwoord) niet mee geholpen. Ze willen méér zekerheid, en terecht.”

Vanuit de Bijbel en vanuit zijn eigen ervaring vertelt ds. Visser vervolgens over God: “Overtuigd door (de sprekende) God raken mensen overtuigd van (de levende) God.” “Tegelijk liet de volgende vraag zich raden: waarom overkomt de één het wel en de ander niet?” De twintigjarige zei: “Ik sta al heel lang open voor God, maar ik merk niets van Hem.”

Ds. Visser reageerde daarop recht uit zijn hart: “Als ik God was, zou ik het wel weten, maar ik ben geen God en weet het dus niet ….” Wat onbeholpen voegde hij eraan toe: “De enige optie is blindelings doorgaan en geduld hebben met God, zo lang het lukt”.

Geduld hebben met God is dat geen titel van een boek? Ja, Thomáš Halík schreef het boek Geduld met God met als ondertitel: Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven. Volgens de ondertitel een boek dus voor dezelfde ‘doelgroep’. Een boek voor kerkelijken en onkerkelijken. Een boek voor twijfelaars en zoekers. Een volgende keer meer over dit boek.

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder