Autonomie bij Edith Eger

Ik las ergens deze omschrijving van het begrip autonomie: ‘Autonomie betekent dat mensen zelfstandig keuzes kunnen maken en zelf de vrijheid hebben hun leven in te richten zoals zij dat willen.’ Dat deed mij beseffen hoe zeer Het geschenk van Edith Eger over autonomie gaat. Het woord autonomie vind je niet terug in het boek. Daar waar autonomie voor staat wel. Kiezen en vrijheid zijn belangrijke thema’s in het genoemde boek. 

Niet zo verwonderlijk omdat Eger over haar therapeutische aanpak o.a. het volgende in het boek zegt: ‘Ik (AG: Eger) noem het keuzetherapie, omdat vrijheid in wezen betekent dat je kunt kiezen. Hoewel lijden onvermijdelijk en universeel is, kunnen we altijd kiezen hoe we erop reageren. Ik probeer bij mijn cliënten de kracht om te kiezen te benadrukken en te benutten, zodat dat leidt tot een positieve verandering in hun leven.’

Het lezen van Het geschenk maakt mij duidelijk hoe veelomvattend en radicaal autonomie is. Hieronder een aantal citaten uit het boek waar dit uit blijkt:

  • Over het gevoel van afwijzing: ‘Jij bent de enige die jou afwijst.’
  • ‘Vrijheid is dat je je kracht gebruikt om zelf te kiezen hoe je ergens op reageert.’
  • ‘Maar je kunt niet iets willen voor een ander. Je kunt alleen ontdekken wat goed is voor jezelf.’
  • ‘Vrijheid zit ‘m in het loslaten van de behoefte om gelijk te hebben.’
  • ‘Als je iets moet bewijzen, zit je nog steeds gevangen.’
  • ‘Angst hoeft je leven niet te bepalen. Het loslaten van de angst begint bij jou.’
  • ‘Vrijheid betekent dat we op elk moment kunnen kiezen of we de nazi of de Gandhi die in ons zit het woord geven. Voor de liefde waarmee we zijn geboren of de haat die we hebben aangeleerd.’
  • ‘Maar onthoud dat niemand je gedachten van je af kan pakken.’
  • ‘Ik kon me eraan overgeven en opgeven, of ik kon voor hoop kiezen.’ ‘Hoop is een investering in nieuwsgierigheid. Een erkenning dat als we nu opgeven, we nooit te zien krijgen wat er hierna gebeurt.’
  • ‘Het is niet goed dat je gekwetst bent. Maar het is al gebeurd. Jij bent de enige die die wond kan helen.’
  • ‘Maar je leven hangt niet af van wat je krijgt of niet krijgt van een ander. Jouw leven is van jou.’
  • ‘Om te kiezen welke nalatenschap de wereld erft. Is het pijn die je doorgeeft, of is het het geschenk?’

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder