Tim Keller: In alle redelijkheid (1)


Ik heb de vrije dagen aan het eind van het jaar gebruikt om het boek ‘In alle redelijkheid – Christelijk geloof voor welwillende sceptici’ van Tim Keller door te werken. Een bijzonder boek! Bijzonder om te lezen hoe sterk de fundamenten van het christelijk geloof zijn.

In de eerste helft van het boek behandelt Keller de meest gehoorde bezwaren die ongelovigen (sceptici) aanvoeren tegen het christelijk geloof. In de tweede helft werkt hij de redenen uit die onder het christelijk geloof liggen. Ik moet zeggen, dat de tweede helft mij het meest aanspreekt. Daarin werkt Keller op een heel mooie manier o.a. het ‘probleem’ van de zonde uit of het belang dat God een drie-enig God is. Niet dat de eerste helft van het boek niet mooi is. Ik denk dat ik moet ‘wennen’ aan de filosofische, logische manier van redeneren en doorredeneren.

Wat mij opviel tijdens het lezen was, dat Keller de volgende oproep doet: Gelovigen moeten erkennen dat ze twijfels hebben, ze moeten er ook mee worstelen. Ze moeten op zoek naar de redenen achter hun geloof. Daarbij zijn niet alleen je eigen twijfels belangrijk, maar ook die van je vrienden, je buren, je collega’s, etc. Dat roept bij mij de vraag op: Heb ik geloofstwijfels? Ik vind dat best een lastige vraag. Frits de Lange zegt in een interview ‘Varen met Frits de Lange’ op de vraag of hij twijfel kent het zo: “Onzekerheid is er constant. Die heeft te maken met de onwil om me vast te leggen. Ik wil een open blik houden voor wat er gebeurt. Zodra je jezelf niet meer kunt herzien, sta je niet meer open voor het nieuwe.” Nu opnieuw de vraag of ik geloofstwijfels heb? Ja, ik denk van wel. Ik ben opzoek naar de redenen achter mij geloof. Ik realiseer mij wel, dat ik mij meer zal moeten verdiepen in de twijfels van mijn buren, collega’s, etc.

Ik maakte van de introductie en hoofdstuk 1 - Het kan niet waar zijn dat er maar een ware godsdienst is en hoofdstuk 2 - Hoe kan een goede God lijden toestaan? een samenvatting. Ik heb mij voorgenomen dat ook voor de andere hoofdstukken te doen en dan tegelijk er een blog over te schrijven.

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder