Denken in systeem (2)
Mijn vorige blog bevat een samenvatting van hoofdstuk 1 uit het boek van Donella Meadows genaamd Denken in systemen – een handleiding. In deze blog geef ik een samenvatting van de andere hoofdstukken, zodat er een volledig beeld van het boek ontstaat.
Hoofdstuk
2
De
schrijfster laat ons kennismaken met een ‘systeemdierentuin’: een aantal
‘alledaagse, simpele maar belangrijke voorbeelden van systemen, (..), die ter
illustratie dienen bij veel algemene principes van complexe systemen’.
Hoofdstuk
3 en 4
Aan
de hand van een aantal specifieke voorbeelden van systemen zet ze vervolgens
een stap terug en gaat ze dieper in op de vraag hoe en ‘waarom systemen zo
wonderbaarlijk mooi werken, en waarom ze ons vaak weten te verbazen en
verwarren’.
Hoofdstuk
5
“We
noemen de systeemstructuren die voor zo’n typisch problematisch gedragspatroon
zorgen archetypes.” Meadows noemt deze archetypes ‘valkuilen’. Maar je
kunt aan deze valkuilen ontsnappen. “Vandaar dat ik (AG: Meadows) deze
archetypes niet alleen valkuilen noem; ze bieden ook kansen.” Deze archetypes
kunnen omgebogen worden ‘naar systemen met een veel wenselijkere uitkomst’.
Hoofdstuk
6
In
dit hoofdstuk gaat het over de knoppen of hendels om daarmee in te grijpen in
een systeem. Meadows heeft een lijst opgesteld van plekken in een systeem waar
je volgens haar kunt ingrijpen. Ze heeft ze genummerd van 12 tot 1 in volgorde
van toenemende effectiviteit.
Hoofdstuk
7
De
schrijfster sluit haar boek af ‘met de grootste lessen van allemaal, wijsheden
waar de meeste systeemdenkers die ik (AG: Meadows) ken het over eens zijn’.
“Het zijn gedragsmatige gevolgen van een wereldbeeld gestoeld op ideeën als
feedback, non-lineariteit en de eigen verantwoordelijkheid die systemen hebben
voor hun gedrag.” Het is een lijst met 15 ‘richtlijnen om in een systeemwereld
te leven’.
Overigen
Het
boek is verrijkt met diverse bijlagen zoals een verklarende woordenlijst
en een samenvatting van systeemprincipes. Het is heel gestructureerd van
opzet en het zeker waard om te lezen en er kennis van te nemen.
Reacties
Een reactie posten