Een IFS-perspectief op het optreden van Jezus
Zondag hoorde ik een preek naar aanleiding van Marcus 1 :21 – 28. Het gaat hier over wie Jezus is en over hoe hij sprak (onderwijs gaf in de synagoge). En de reactie daarop bij mensen en demonen. De mensen waren diep onder de indruk van zijn onderwijs. Waarom? Hij sprak als iemand met gezag.
De predikant aan het woord
De predikant vertelde wat hier (Marcus 1 : 22) in de
oorspronkelijke taal van de bijbel staat. Jezus spreekt vanuit het zijn. Niet
vanuit de boeken (dat doet hij ook wel, maar niet hier in Marcus 1 : 21 – 28),
maar vanuit het Zijn. Vanuit zichzelf, zijn persoon. Jezus zelf is God. Hij
spreek vanuit zichzelf. Als iemand met gezag.
Daarna lezen wij in Marcus 1 hoe een onreine geest zich
roert. Een man die zichzelf niet meer is. De man wordt door Jezus van zijn
onreine geest genezen. Jezus verandert de wereld door jou te veranderen. Hij
wil ook ons bevrijden: leren jezelf te zijn. Hoe God je gemaakt heeft.
IFS-oor
Doordat ik mij de laatste tijd heb verdiept in IFS
(=Internal Family Systems) luisterde ik ook (onbewust) met een IFS-oor naar de
preek. Juist door de gebruikte woorden, moest ik er wel vanuit IFS-perspectief
naar luisteren. Dat maakte voor mij de preek nog boeiender.
Mijn IFS-perspectief
Jezus sprak vanuit zichzelf. Sprak vanuit zijn Zelf. Jezus
leefde een 100% Zelf-geleid leven. Zijn innerlijk leven (binnenwereld) behoefde
niet meer door liefde getransformeerd te worden. Jezus was liefde. Hij
belichaamde liefde. Hij was daarin volstrekt uniek en bijzonder. Niet zomaar
een Zelf-geleide profeet, maar een profeet die helemaal (volledig) Zelf-geleid
was. Zijn identiteit (Jezus is God) viel helemaal samen met zijn Zelf. Hij had
geen ballingen (belaste delen) en geen beschermers. Hij was een 100% compleet,
geïntegreerd, harmonieus en heel persoon.
Die Jezus wil ons bevrijden. Ons transformeren naar zijn beeld (100% Zelf-geleid leven). Leren jezelf te zijn. Leren je Zelf te zijn. Leren te zijn je Zelf. Je te identificeren met je niet-vermengde Zelf (je echte ik) in plaats van je te identificeren met je delen en je lasten (je onechte ik). Hij vraagt van ons om in ons innerlijk te doen wat Jezus in de buitenwereld deed. Ons innerlijk met liefde tegemoet te treden. Er is heling mogelijk van belaste delen en liefde is daarbij de sleutel.
Jezus verandert de wereld door jou te veranderen. Ons vermogen om in de buitenwereld te functioneren is aangetast door onze lasten. Door heling van je binnenwereld ontstaat er heling in de buitenwereld. Heling van je innerlijk leven door de belaste delen te verlossen van de lasten.
De buitenwereld weerspiegelt de binnenwereld. Mensen voelen de heelheid, compleetheid, volmaaktheid van Jezus aan en reageren daarop. Probeer je eens een volledig Zelf-geleid iemand voor te stellen. Wie zou niet diep onder de indruk zijn door een ontmoeting met zo iemand! Dat is in ieder geval een terugkerend refrein in het Bijbelboek Marcus: mensen waren diep onder de indruk, verbijsterd door het optreden van Jezus.
Er is zeker ook een andere reactie voorstelbaar. Je delen zullen bij een Zelf-geleide visie of de ontmoeting met een Zelf-geleid iemand kunnen reageren met een tegenreactie. ‘Het kan niet waar zijn.’ ‘Het is allemaal onzin.’ Schwarz (ontdekker en grondlegger van IFS) roept op om ondanks die tegenreactie toch te gaan samenwerken met je delen. “Neem al je delen mee op je reis, want het is helemaal niet nodig om de dissidenten te verbannen of de mond te snoeren.” Ga op reis naar je Zelf naar een Zelf-geleid leven.
Casus
Judith (tip: lees vooral haar casus) ging op reis naar haar Zelf en vond toen ze in
contact gekomen was met haar Zelf Jezus. Ik vind haar reisverslag indrukwekkend
en een treffend voorbeeld van iemand die transformeerde naar een Zelf-geleid
leven en zo Jezus leerde kennen.
P.S.: Het gebruikte citaat komt uit het boek 'Alle delen welkom' van Richard C. Schwarz.
Reacties
Een reactie posten