De spirituele kant van IFS

IFS (=Internal Family Systems) kent ook een spirituele kant. In de Inleiding van het boek Alle delen welkom van Richard C. Schwarz schrijft hij dat IFS zich heeft ontwikkeld van uitsluitend psychotherapie naar wat het nu is: ‘een soort spirituele werkwijze’. Een paar voorbeelden hiervan tref je in het vervolg aan. 

Liefde
Schwarz ontdekte dat liefde het antwoord is voor de innerlijke wereld, zoals dat ook geldt voor de buitenwereld. Delen moeten we niet kleineren of verbannen, maar met liefde bejegend. Liefde geneest, heelt en transformeert. 

Vanuit een christelijk standpunt gezien geeft hij er op deze manier woorden aan: “mensen doen via IFS in hun innerlijke wereld wat Jezus in de buitenwereld deed: ze benaderen hun innerlijke ballingen en vijanden met liefde, helen ze en brengen ze thuis, precies zoals Jezus dat deed met de melaatsen, de armen en de verschoppelingen”. 

En hij vervolgd: “De belangrijkste conclusie is dat delen heel anders zijn dan waar ze meestal voor worden aangezien. Ze zijn geen cognitieve aanpassingen of zondige impulsen, maar sacrale, spirituele wezens, die als zodanig behandeld moeten worden.” 

Zelf als God in ons
“Voor mij (AG: Schwarz) is Zelf geen hersentoestand, maar een spirituele essentie binnen in en rondom ons, als een veld, dat het denkende deel van het brein het zwijgen op kan leggen.” “We komen daadwerkelijk in nauw contact met God, als je het Zelf beschouwt als God binnen in ons.”

Natuurwetten
In Alle delen welkom beschrijft Schwarz in hoofdstuk 10 De natuurwetten van het innerlijk. Één van die natuurwetten is deze: “Er is niets in jouw innerlijk wat ook maar enige macht over jou heeft zolang jij er niet bang voor bent en in Zelf-modus blijft.” Schwarz geeft aan dat deze natuurwet ook ‘iets spiritueels’ voor hem heeft: “Als het Zelf daadwerkelijk een sprankje goddelijkheid in het innerlijk is, is het logisch dat een ontmengd Zelf in de innerlijke wereld door niets geïntimideerd kan worden (ook niet door iets wat kwaadaardig lijkt), en dat het Zelf met een grote inzet (maar ook liefdevol en effectief) zal werken om dat kwaadaardige deel te helen en te transformeren.” 

Belichaming
In hoofdstuk 11 gaat het over het belang van het lichaam. Schwarz schrijft dat in sommige tradities (o.a. de christelijke traditie) het lichaam wordt beschouwd ‘als sacrale tempel die met zorg behandeld dient te worden, omdat het de tempel van de geest is. “Dat lijkt meer op hoe wij in IFS over het lichaam denken. Een belangrijk doel van IFS is een groter vermogen te ontwikkelen om Zelf-geleid te zijn in zowel je binnen- als buitenwereld. (…) Om volledig te functioneren in de binnen- en buitenwereld heeft het Zelf toegang tot je lichaam nodig. Het Zelf moet belichaamd zijn.” Trauma is een belangrijke oorzaak van het kwijtraken van je belichaming. 

Spirituele dageraad
Schwarz schrijft in zijn boek ook over zijn eigen ‘spirituele dageraad’. Hij beschouwde zichzelf, toen hij jong volwassen was, als atheïst en als iemand die weinig belangstelling had voor spirituele zaken. Op een gegeven moment maakt hij in zijn cliënten kennis met het Zelf en komt hij tot het besluit om zichzelf ‘te verlossen van de last van mijn antireligieuze erfgoed en op zoek te gaan naar analogieën met het Zelf in uiteenlopende spirituele tradities’. “Toen bleek dat het overal te vinden was, vooral in de contemplatieve of esoterische kanten van die tradities.”

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder