De spirituele kant van IFS
IFS (=Internal Family Systems) kent ook een spirituele kant. In de Inleiding van het boek Alle delen welkom van Richard C. Schwarz schrijft hij dat IFS zich heeft ontwikkeld van uitsluitend psychotherapie naar wat het nu is: ‘een soort spirituele werkwijze’. Een paar voorbeelden hiervan tref je in het vervolg aan.
Liefde
Schwarz ontdekte dat liefde het antwoord is voor de
innerlijke wereld, zoals dat ook geldt voor de buitenwereld. Delen moeten we niet
kleineren of verbannen, maar met liefde bejegend. Liefde geneest, heelt en
transformeert.
Vanuit een christelijk standpunt gezien geeft hij er op deze manier woorden aan: “mensen doen via IFS in hun innerlijke wereld wat Jezus in de buitenwereld deed: ze benaderen hun innerlijke ballingen en vijanden met liefde, helen ze en brengen ze thuis, precies zoals Jezus dat deed met de melaatsen, de armen en de verschoppelingen”.
En hij vervolgd: “De belangrijkste conclusie is dat delen heel anders zijn dan waar ze meestal voor worden aangezien. Ze zijn geen cognitieve aanpassingen of zondige impulsen, maar sacrale, spirituele wezens, die als zodanig behandeld moeten worden.”
Zelf als God in ons
“Voor mij (AG: Schwarz) is Zelf geen hersentoestand, maar
een spirituele essentie binnen in en rondom ons, als een veld, dat het denkende
deel van het brein het zwijgen op kan leggen.” “We komen daadwerkelijk in nauw
contact met God, als je het Zelf beschouwt als God binnen in ons.”
Natuurwetten
In Alle delen welkom beschrijft Schwarz in
hoofdstuk 10 De natuurwetten van het innerlijk. Één van die natuurwetten
is deze: “Er is niets in jouw innerlijk wat ook maar enige macht over jou heeft
zolang jij er niet bang voor bent en in Zelf-modus blijft.” Schwarz geeft aan
dat deze natuurwet ook ‘iets spiritueels’ voor hem heeft: “Als het Zelf
daadwerkelijk een sprankje goddelijkheid in het innerlijk is, is het logisch
dat een ontmengd Zelf in de innerlijke wereld door niets geïntimideerd kan
worden (ook niet door iets wat kwaadaardig lijkt), en dat het Zelf met een
grote inzet (maar ook liefdevol en effectief) zal werken om dat kwaadaardige
deel te helen en te transformeren.”
Belichaming
In hoofdstuk 11 gaat het over het belang van het lichaam.
Schwarz schrijft dat in sommige tradities (o.a. de christelijke traditie) het
lichaam wordt beschouwd ‘als sacrale tempel die met zorg behandeld dient te
worden, omdat het de tempel van de geest is. “Dat lijkt meer op hoe wij in IFS
over het lichaam denken. Een belangrijk doel van IFS is een groter vermogen te
ontwikkelen om Zelf-geleid te zijn in zowel je binnen- als buitenwereld. (…) Om
volledig te functioneren in de binnen- en buitenwereld heeft het Zelf toegang
tot je lichaam nodig. Het Zelf moet belichaamd zijn.” Trauma is een belangrijke
oorzaak van het kwijtraken van je belichaming.
Spirituele dageraad
Schwarz schrijft in zijn boek ook over zijn eigen
‘spirituele dageraad’. Hij beschouwde zichzelf, toen hij jong volwassen was, als
atheïst en als iemand die weinig belangstelling had voor spirituele zaken. Op
een gegeven moment maakt hij in zijn cliënten kennis met het Zelf en komt hij
tot het besluit om zichzelf ‘te verlossen van de last van mijn antireligieuze
erfgoed en op zoek te gaan naar analogieën met het Zelf in uiteenlopende
spirituele tradities’. “Toen bleek dat het overal te vinden was, vooral in de
contemplatieve of esoterische kanten van die tradities.”
Reacties
Een reactie posten