Eyeopener: de paradox


De afgelopen maanden (van 2018) deed ik een belangrijke ontdekking. Ik vind deze ontdekking een echte eyeopener. De ontdekking laat zich vangen in deze zin: Alleen de paradox kan de volheid van het bestaan bij benadering bevatten. Een zin van Carl Jung (psychiater en psycholoog). Ik kwam de ontdekking op het spoor via de boeken van Halík(1), maar ook door het lezen van het boek Verlangen naar verbinding van Brené Brown(2).

De laatste maanden heb ik goed om mij heen gekeken (dat deed ik daarvoor natuurlijk ook wel) en geconstateerd: het leven wemelt inderdaad van de paradoxen. Enerzijds zag ik die daarvoor ook wel maar gaf ik daar niet het ‘label’ paradox aan. Anderzijds is het zoals Johan Cruijff ooit zei: Je gaat het pas zien, als je het door hebt. En ik heb het nu pas echt goed door. Alleen de paradox kan de volheid van het bestaan bij benadering bevatten! Talloze voorbeelden van paradoxen kan ik je (inmiddels) geven, op allerlei terreinen van het menselijk leven.

Nu is het moment gekomen om alles wat ik gelezen en bedacht heb over de paradox eens op ‘papier’ te zetten. De paradox is het waard om te overdenken en te bestuderen. Om er mee te leren omgaan. Dat schrijft ook Brown in haar boek Verlangen naar verbinding: “Er echt bij horen vraagt niet van je om te veranderen wie je bent; het vraagt van je om te zijn wie je bent. Het enige wat we zeker weten is dat we op deze zoektocht moeten leren omgaan met de spanning van veel paradoxen, (…)” (p.49).



(1) Allereerst het boek Geduld met God, maar ook andere boeken van hem zoals De nacht van de biechtvader en Ik wil dat jij bent.
(2) Hoogleraar aan de Universiteit van Houston, waar ze al meer dan twaalf jaar onderzoek doet naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte. Ik schreef mede naar aanleiding van haar boek Verlangen naar verbinding de blog Het leven is een paradox

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder