Paradoxen vanuit theologisch of geloofsperspectief
In dit hoofdstuk
beschrijf ik een aantal paradoxen die mij vanuit een theologisch of geloofsperspectief
is opgevallen.
Twijfel als brug tussen geloven en
niet-geloven
Zoals ik al in mijn eerste blog schreef heeft vooral Halík mijn ogen geopend voor de
paradox. Het eerste boek van hem dat ik las was Geduld met God met als ondertitel: twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven.(1) Halík schrijft in zijn boek over paradoxen, zowel expliciet als impliciet.(2) Op één van de laatste pagina’s van het boek houdt Halík ons dan de vraag voor:
“Hebben we niet genoeg bewijzen dat onze God van paradoxen houdt?
(p.189)”.
Christelijk geloof in een tijd van
onzekerheid
Ik las daarna De nacht van de biechtvader van Halík.
Het boek heeft als ondertitel Christelijk
geloof in een tijd van onzekerheid meegekregen. Pagina 1 van hoofdstuk 1 begint
zo: “Het geloof waarvoor dit boek van het begin tot het eind spreekt (en
waaruit het ontstaan is), heeft het karakter van een paradox; daarom kun je er
alleen (oprecht, niet goedkoop) in paradoxen over schrijven en daarom kun je
het alleen (oprecht, niet goedkoop) als een paradox leven. Een poëtische
‘natuurgodsdienst’ van romantici of een pedagogische ‘moraalgodsdienst’ van verlichters
kan wellicht zonder paradoxen, maar niet een christendom dat die naam waard is.
In de kern van het christendom staat de geheimvolle paasgebeurtenis – de grote
paradox van een overwinning door een nederlaag. Over deze geheimen van het
geloof wil ik mediteren met behulp van twee sleutels, twee paradoxale
uitspraken uit het Nieuwe Testament: de eerste is van Jezus: ‘Wat bij mensen
onmogelijk is, is mogelijk bij God’, en de tweede is van Paulus: ‘In mijn
zwakheid ben ik sterk.’ (p.11)”
En een paar pagina’s
verder schrijft Halík: “Ik probeer hier ‘onze huidige crisis’ geheel anders te
benaderen. Ik probeer haar te begrijpen als een ‘paasparadox’. Het geheim van
Pasen vormt de kern van het christendom
– en juist daarin zie ik een methode
die ons leert omgaan met de huidige ’problemen van het christendom’, van
religie en van de wereld waarin we leven. De gedachten in dit boek zijn bedoeld
als een nieuwe stap op de weg van een theologie en spiritualiteit van de
paradox. (p.18)” Halík roept ons in dit boek op het paradoxale karakter van het
christendom(3) te begrijpen en niet bang te zijn voor de paradoxen die het leven met zich
meebrengt(4).
God is goed en streng
Packer schrijft over
de goedheid en strengheid van God.(5) Hij schrijft dat de moderne mens de gewoonte krijgt/heeft om de gedachte aan
Gods goedheid te scheiden (zie hoofdstuk 4.1) van de gedachte aan zijn
strengheid. Packer benadrukt dat God zowel goed als streng is. Het gaat hier om
een paradox: er lijkt sprake te zijn van een tegenstelling, maar het zijn twee
kanten die met elkaar verbonden zijn in één Persoon.
Zondig en bemind
Van Tim Keller is de paradox: “Je bent zondiger en gebrekkiger dan je ooit kunt geloven” en tegelijk: “je bent meer geaccepteerd en bemind dan je ooit hebt durven hopen.” Daar klinkt Maarten Luther in door: ‘ik ben tegelijk rechtvaardig en zondaar’. Twee kernachtige samenvattingen van de gereformeerde leer.(6)
Zondig en bemind
Van Tim Keller is de paradox: “Je bent zondiger en gebrekkiger dan je ooit kunt geloven” en tegelijk: “je bent meer geaccepteerd en bemind dan je ooit hebt durven hopen.” Daar klinkt Maarten Luther in door: ‘ik ben tegelijk rechtvaardig en zondaar’. Twee kernachtige samenvattingen van de gereformeerde leer.(6)
400 jaar synode van Dordt
Koert van Bekkum
schreef een artikel voor het ND binnen de context van de herdenking van
vierhonderd jaar Synode van Dordrecht en de Dordtse Leerregels die toen
opgesteld zijn.(7) Hij schrijft o.a. dit: “De Dordtse Leerregels doen niets anders dan de paradox
van Gods verkiezing en menselijke vrijheid en verantwoordelijkheid onder
woorden brengen. Remonstranten brachten en brengen de menselijke vrijheid in
mindering op Gods soevereiniteit. Lijdelijke gereformeerden gaan er juist de
andere kant mee op.” Een mooi voorbeeld van een paradox. Twee kanten die niet
in mindering op elkaar moeten worden gebracht; beide zijn van belang.
Kennis: objectief en subjectief
Keller stelt in zijn
boek Bij je volle verstand dat
er zowel een objectieve als een subjectieve kant zit aan kennis.(8) “De verlichting weigerde in het geheel, (…), om het subjectieve als ware kennis
te beschouwen. Aan de andere kant betwisten twintigste-eeuwse denkers (…) de
visie dat er een objectieve kant zit aan de waarheid (…).” “Maar Michael
Polanyi stelt overtuigend dat deze beide opvattingen – van puur objectivisme of
subjectivisme – zichzelf onderuithalen en uiteindelijk onmogelijk te handhaven
zijn.” Keller schrijft dat mensen, zowel gelovigen als seculieren, proberen de
werkelijkheid te begrijpen door middel van een proces dat rationeel,
persoonlijk, intuïtief en sociaal is. “De rede werkt niet zelfstandig en kan
dat ook niet.”(9)
Ook
weer een mooi voorbeeld van een paradox. Kennis, het begrijpen van de
werkelijkheid kent zowel een objectieve als een subjectieve kant. Die twee
kanten laten zich niet scheiden (puur objectivisme of subjectivisme). Beide
kanten van deze paradox hebben betekenis en zijn relevant.
(1) Een samenvatting van het boek Geduld met God – Twijfel als brug tussen
geloven en niet-geloven van Tomáš Halík
kun je lezen op mijn blog te beginnen hier.
(2) In mijn blog Het leven is een paradox heb ik de paradoxen op een rijtje gezet uit
het boek Geduld met God – Twijfel als
brug tussen geloven en niet-geloven van Tomáš
Halík.
(3) Tomáš
Halík - Geduld met God –
Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven, p.22
(4) Idem, p.21
(5) J.I. Packer - God leren kennen, hoofdstuk 16 – vanaf pagina 141.
(6) Jasper Klapwijk – Gelukkig gereformeerd!, p.21.
(7) De makers van de Dordt Test doen alsof de Dordtse Leerregels een massief en rechtlijnig verhaal zijn – Koert van Bekkum, het ND van 17
november 2018.
(8) Tim Keller - Bij je volle verstand, p.53. Een samenvatting over dit boek vind je
hier
terug.
Reacties
Een reactie posten