Paradoxen en psychologie
In dit hoofdstuk
beschrijf ik een aantal paradoxen die mij vanuit een psychologisch perspectief
is opgevallen.
Calamiteitentheorie
Eger noemt in haar
boek De Keuze de calamiteitentheorie over
groei.(1) De theorie luidt: “Heel vaak is het de crisissituatie die ons als mens
verbetert. Paradoxaal genoeg is het zo dat hoewel deze incidenten soms mensen
kapot kunnen maken, het meestal groeimomenten zijn. Als gevolg van zulke
calamiteiten maakt iemand vaak de complete balans op van zijn levenssituatie en
verandert hij deze op een manier die een dieper begrip van zijn eigen
vaardigheden, waarden en doelen laat zien.”
Je hebt een keuze – keuzevrijheid
is een illusie
Edith Eva Eger
benadrukt in haar boek De Keuze – Leven in vrijheid(2) sterk de vrijheid die je hebt om een keuzes te maken. Ze eindigt haar boek zo:
“Je kunt niet veranderen wat er is gebeurd, je kunt niet veranderen wat je hebt
gedaan of wat je is aangedaan. Maar je kunt ervoor kiezen hoe je nú leeft. Mijn
lieve schat, je kunt ervoor kiezen om vrij te zijn” (p.318). Zij werd daarbij
geïnspireerd door haar ontmoetingen met Victor Frankl en zijn theorie: “Een
persoon kan alles worden afgenomen, behalve één ding: de laatste van de
menselijke vrijheden, namelijk in alle gegeven omstandigheden kunnen kiezen
welke houding je aanneemt, je eigen weg kunnen kiezen.”(3)
Tim Keller haalt
filosoof John Gray aan; Gray beargumenteert dat keuzevrijheid een illusie en
een mythe is. “Hij wijst (1) op de macht van het onderbewuste, (2) naar hoe de
samenleving en de cultuur werken om ons te conformeren en te beheersen, en (3)
naar hoe onze psychologische verdedigingsmechanismes de waarheid voor ons
verbergen.”(4)
Vrijheid om te kiezen én keuzevrijheid is een illusie: een echte paradox.
Ontwikkelingstaken
Cloud schrijft over
fundamentele ontwikkelingstaken en noemt daarbij deze vier aspecten of
functies:
1. ons hechten aan anderen (hechting –
verbinden);
2. onafhankelijk zijn van anderen (grenzen);
3. goed en kwaad op orde hebben;
4. verantwoordelijkheid nemen als volwassen
persoon.
“Dit zijn taken die
je hoogstwaarschijnlijk niet hebt afgerond toen je opgroeide. Werken aan deze
taken brengt de verandering die geneest. Deze taken houden in dat je volwassen
wordt en groeit in het ‘lijken op’ degene die je heeft gemaakt.”(5)
Toen ik oog kreeg
voor paradoxen werd ik mij bewust van het paradoxale karakter van deze vier
aspecten. Zo is je hechten aan anderen
en onafhankelijk zijn van anderen een
paradox. Goed en kwaad is een
paradox.(6) Als Cloud schrijft over goed en kwaad
schrijft hij in dat hoofdstuk ook over werkelijkheid
en ideaal: ook een paradox. Verantwoordelijkheid
nemen heeft alles te maken met vrijheid. Vrijheid en verantwoordelijkheid
is of kan een paradox zijn.(7)
Afstand en nabijheid
Ik las dit bij Grün: "Sommigen zijn liever boos op de ander. Maar eigenlijk zijn ze woedend op
zichzelf omdat ze geen afstand kunnen nemen. Door een gepaste distantie kunnen
ook goede en zuivere relaties groeien. Hoe zit dat met jouw relaties? Is er een
gezonde balans tussen afstand en nabijheid? Of is er een brei van emoties
ontstaan, waarmee jij niet meer overweg kunt?"(8) Een gezonde balans tussen afstand en nabijheid. Afstand houden van mensen en
ook voldoende dichtbij zijn om te kunnen spreken van een relatie; dit klinkt
als een tegenstelling. Is het nu afstand
houden of dichtbij zijn? Maar ook
hier gaat het om een paradox. Wij moeten afstand houden én nabijheid betrachten
ten opzichte van anderen.
Autonomie en verantwoordelijkheid
Voor de cursus
Contextueel Pastoraat(9) schreef ik een scriptie die de titel Autonomie
en verantwoordelijkheid meekreeg. Autonomie in de (psychologische) betekenis
van onafhankelijkheid, eigen keuzes makend, zelfstandigheid, zelfredzaamheid,
zelfbeschikking e.d. In mijn scriptie schreef ik o.a. dit: “Het gebruik van
alleen de term autonomie is als het ware een halve waarheid, een deel van het
hele verhaal. Het woordpaar autonomie én verantwoordelijkheid geeft een
completer en genuanceerder beeld.” Nu zou ik wellicht zeggen: autonomie en
verantwoordelijkheid is een paradox. Autonomie en verantwoordelijk doet mij
denken aan de paradox vrijheid én
verantwoordelijkheid. Autonomie lijkt verantwoordelijkheid uit te sluiten
en is daarmee tegengesteld aan verantwoordelijkheid (voor anderen). Maar het is
een schijntegenstelling; de woorden horen bij elkaar. “Een mens is niet alleen
een autonoom wezen, maar ook een relationeel, sociaal wezen.” Dit laatste
impliceert een zekere mate van (relationele) verantwoordelijkheid.
(1) Dr. Edith Eva Eger - De Keuze, p.208
(2) Zie mijn blog De Keuze van Edith Eva Eger.
(3) Zie mijn blog De zin van het bestaan (1).
(4) Tim Keller - Bij je volle verstand, o.a.
p.354/355
(5) Dr. Henry Cloud – 4 stappen naar een sterke
identiteit, p.12-13
(6) Ik schreef een aantal blogs over Goed en Kwaad.
(7) Zie mijn blogs Vrijheid zonder grenzen is onmogelijk en ongewenst en De zin van het bestaan (2).
In de laatst genoemde blog staat o.a. dit: “Vrijheid wordt door Frankl wel ‘ten nauwste verbonden’ met verantwoordelijkheid. Je zou kunnen zeggen: vrijheid zonder verantwoordelijkheid is willekeur.”
In de laatst genoemde blog staat o.a. dit: “Vrijheid wordt door Frankl wel ‘ten nauwste verbonden’ met verantwoordelijkheid. Je zou kunnen zeggen: vrijheid zonder verantwoordelijkheid is willekeur.”
(8) Anselm Grün – Beelden van Jezus, p. 49
(9) Zie de website van Stichting Koinonia
voor verdere details over deze cursus.
Reacties
Een reactie posten