Auschwitz en menselijke verantwoordelijkheid

In de Nieuwe Koers van september 2022 (no 7) staat een mooi interview met Jeroen Krabbé. Een interview over zijn leven, zijn ouders en voorouders, over zijn Joodse roots, over God en geloof, etc. 

In dit interview zegt hij o.a. dit: “Een heel aardige man (AG: rabbijn Evers), maar dat hij vertelde dat de Holocaust niet de schuld is van God, maar van mensen… Wat is dat voor flauwekul? Na Auschwitz moet je alles wat aan God refereert naar de prullenbak verwijzen. Als mensen dan nog over God beginnen, denk ik: dónder op. Auschwitz is het bewijs dat er géén God is!” 

Het is een bekend en veel gebruikt ‘bewijs’ dat er geen God kan zijn. Als God er wel zou zijn (geweest), dan had Auschwitz niet plaatsgevonden. Het is de vraag of deze bewering juist is, (zie bijvoorbeeld het boek In alle redelijkheid van Tim Keller), maar dat laat ik nu onbesproken. 

Het gaat mij om het vervolg van het interview. ‘Als ik de eerste maten van de Mattheüs Passion hoor, heb ik wel een godsbesef. Bach steeg boven zichzelf uit en componeerde iets wat beyond mooi is. Je weet niet waar die inspiratie vandaan komt.’ ‘Rembrandt schilderde de hele Bijbel, maar óók portretten waarvan je bek openvalt omdat het zo verschrikkelijk mooi is.’ 

‘Hij (AG: Jeroen) zoekt naar woorden. “ik kan er zo… boos van worden. Het is gemakzuchtig om alles aan een hogere macht toe te schrijven. Wat mij ontzettend irriteert, is dat ik iets uit handen moet geven aan een hogere macht die ik niet ken. Gelovigen doen dingen omdat de hogere macht dat heeft bevolen in een boek. Ik vind: iedereen is verantwoordelijkheid voor z’n eigen daden.”’ 

Vooral die laatste zin over iedereen z'n verantwoordelijkheid blijft bij mij haken. Jeroen vindt dat iedereen verantwoordelijk is voor z’n eigen daden. Het is gemakzuchtig om daden toe te schrijven aan een hogere macht. Maar als rabbijn Evers de mens verantwoordelijk houdt voor Auschwitz, dan vindt Jeroen dat flauwekul. 

Is dat niet onlogisch en tegenstrijdig aan elkaar? Is hier niet Jeroen’s irritatie in het geding, dat hij iets uit handen moet geven aan een hogere macht die hij niet kent? 

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder