Bijzondere mannendagen in Leuven


Afgelopen vrijdagavond en zaterdag was ik samen met 21 andere mannen uit Zeewolde in Leuven voor twee 'mannendagen'. Deze mannendagen waren voor de vijfde keer georganiseerd door mannen uit Amersfoort-Nieuwland en met elkaar was de groep ruim 100 man groot.

Het was een bijzonder samenzijn! Breng dat maar eens onder woorden. Iemand zei: woorden, beelden zeggen veel, maar wat in mijn hart en ziel zit, is niet te vangen. Ja, zo ervaar ik dat ook. Het was een bijzonder samenzijn! Ik probeer er toch wat woorden aan te geven.

Na een gezamenlijke maaltijd vertrokken we uit Leuven naar het klooster La Foresta. Het avondprogramma start met het samen zingen in de kapel van het klooster. 100 mannenstemmen in een kapel met een mooie akoestiek onder begeleiding van een “simpele” gitaar: fantastisch vond ik dat. Aanbidding van onze God! Daarna kwam Patrick Nullens aan het woord met het eerste deel van zijn referaat over ‘de liefde’ naar aanleiding van 1 Korintiërs 13.

Zaterdagmorgen reden we weer terug richting Leuven om te gast te zijn bij de Evangelische Theologische Faculteit (ETF) om daar o.a. opnieuw te zingen en het tweede deel van het referaat van Patrick aan te horen. Patrick Nullens is rector van en doceert aan de ETF. Het was een bijzonder referaat. Ik heb geprobeerd er een verslag van te maken. Van een toespraak die zo’n 2 – 3 uur duurde. Bij zo’n spreker en zo’n onderwerp speelt tijd geen enkele rol meer.

Daarna gingen we in groepjes uit elkaar en spraken daar met elkaar door over het onderwerp. Dit samenzijn was in mijn groepje echt heel bijzonder. Mensen stelde zich kwetsbaar op, er werd van hart tot hart gecommuniceerd, we baden met en voor elkaar. Heel emotioneel.

De mannendag was een unieke ervaring voor mij en voor veel andere mannen uit Zeewolde. Het heeft ons een beter zicht op God gegeven, de God die Liefde is. Het heeft nieuwe verbondenheid gebracht of nieuwe dimensies toegevoegd aan bestaande verbondenheid tussen broers van hetzelfde huis.

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder