Revolutie binnen de relatie


Ik las recent het boekje Revolutie binnen de relatie – Liefde opnieuw ontwikkelen van Riekje Boswijk-Hummel. Bij de eerste drukken van het boek was de titel Revolutie binnen het huwelijk. Vanaf de 7e druk heeft ze het woord ‘huwelijk’ vervangen voor ‘relatie’ omdat ze die relaties voor ogen heeft waarin sprake is van een min of meer bewuste keuze en een toekomstperspectief. “Relaties dus waarin een idee bestaat zoals ‘Met jou wil ik het proberen.’” Dit soort relaties betreft niet alleen gehuwden.

Het boek heeft drie delen meegekregen; de schrijfster onderscheidt namelijk drie soorten huwelijken (of relaties): de oppervlakkige (deel 1), de evoluerende (deel 2) en de revolutionaire huwelijken (deel 3). Het kenmerk van oppervlakkige huwelijken is, “dat de problemen de zich in de loop van de jaren voordoen niet zozeer besproken als wel omzeild, verdoezeld of weggewerkt worden”. “De evoluerende huwelijken zijn die relaties waarin de partners wél bereid zijn hun problemen onder ogen te zien. Er wordt ruzie gemaakt en er wordt uitgepraat en bijgelegd op zo’n manier dat er ook werkelijk iets verandert.” “Tenslotte zijn er de revolutionaire huwelijken. Dit zijn de relaties die op een gegeven moment finaal vastlopen en die door middel van een kunstgreep weer uit de knoop gehaald moeten worden. Soms heeft deze kunstgreep de vorm van een scheiding en betekent het uit de knoop halen meteen het einde van het huwelijk (AG: deel 3a). Soms ook lukt het om de relatie weer vlot te trekken en in stand te houden (AG: deel 3b).”

Met deze indeling verwijst de schrijfster ook “naar de verschillende vormen van contact in de relatie en de wijze waarop je van het ene contactniveau overgaat naar het andere”. Alle relaties beginnen op een oppervlakkig niveau. Sommige relaties blijven op dat niveau hangen, maar veelal zal vroeg of laat “de behoefte ontstaan om het contact te verdiepen”. Soms lukt dat en soms ook niet. In het laatste geval “zal door middel van een min of meer gewelddadig ingrijpen geprobeerd moeten worden om de zaak weer draaiende te krijgen”.

Bij het lezen van het boek merkte ik dat ik mij soms wat beduusd voelde. Ik las nooit eerder een boek waarin, vanuit psychosociaal perspectief gezien, zo duidelijk de patronen, dynamieken e.d. van een huwelijk(scrisis) zijn beschreven. Ook licht Boswijk-Hummel allerlei zaken nader toe die ik (veelal globaler) in andere boeken las en krijg ik op die manier een verdieping aangereikt. Ik krijg in het boek ook voor mij nieuwe wijsheden voorgeschoteld. Een bijzonder boek dus! Ik zal daarom een aantal vervolgblogs schrijven om zo in te gaan op specifieke door Boswijk-Hummel genoemde onderwerpen.

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder