Tim Keller - Galaten

Na het schrijven van twee blogs naar aanleiding van het boek Galaten van Tim Keller had ik het gevoel nog niet klaar te zijn met het boek. Ik de kern van het boek nog niet te pakken had. Daarom deze derde blog over het boek Galaten. 

Kern christelijk evangelie
Keller schrijft dat de kern van het christelijk evangelie deze is:

‘je situatie is zo hopeloos dat je een reddingsoperatie nodig hebt waar je zelf helemaal niets aan bijdraagt’.
En:
‘God zorgt in Jezus voor die reddingsoperatie, die je oneindig veel meer geeft dan elke valse redding waar je diep vanbinnen naar verlangt’.

In het Bijbelboek Galaten veroordeelt Paulus elke leer die niet hierop gebaseerd is. In Galaten werd geleerd dat God je aanvaarde en dat daarvoor ‘Christus-plus-nog-wat nodig was’.

Het gaat in het christelijk geloof om wie je bent in Christus (binnenkant – identiteit), niet om wat je voor God doet (buitenkant – gedrag). Gedrag (zowel morele inspanningen als morele fouten) voegt niets toe aan onze rechtvaardigheid en aan onze verhouding tot God.

Vrijheid
Het christelijk geloof staat voor vrijheid, ‘vrijheid die we in Christus Jezus hebben’. ‘Jezus werk op aarde was een bevrijdingsoperatie.’ ‘Met de meest stellige bewoordingen zegt Paulus dus dat christenen bevrijd zijn.’ 

Met vrijheid kan je twee uitersten opzoeken: wetticisme en losbandigheid. ‘Terugvallen op het houden aan regels betekent dat we onze vrijheid kwijtraken, maar als we doorschieten naar de andere kant, als we ons te veel vrijheid permitteren, dan betekent dat we onze vrijheid misbruiken.’ Vrijheid kan je dus kwijtraken of misbruiken. 

Wet – gehoorzaamheid
Maar, is gedrag dan onbelangrijk? De wet is geen middel om bij God in de gunst te komen; welke rol speelt de wet dan nog wel? Keller schrijft dat je in de wet Gods karakter en Gods hart ontdekt. In de wet beluister je Gods wijsheid en liefde. Die liefde wil beantwoord worden door jouw liefde. Je bent dankbaar voor wat je Redder (i.c. Jezus) voor je gedaan hebt. Dankbaar omdat Christus tegen zo’n onvoorstelbaar hoge prijs jou gered heeft. 

‘Het evangelie maakt je vrij zodat je helemaal kunt leven zoals je zelf wilt. Maar als je vanuit het evangelie echt begrijpt wie Jezus is en wat Hij voor je gedaan heeft, dan vraag je: Hoe kan ik voor Hem leven? ‘ ‘En het antwoord zal zijn – kijk naar hoe Gods wil tot uitdrukking komt in de wet.’ Het evangelie zet je er toe aan om de wet te gehoorzamen uit liefde. 

Leven naar het evangelie
Er speelt zich een strijd af tussen je zondig hart (natuur) en de Geest (vernieuwd, christelijk hart). Het is een strijd tussen de ‘verlangens’ van de Geest en van je zondig hart. Je zondig hart eert en aanbidt en verlangt allerlei geschapen dingen en omstandigheden en mensen. De Geest verlangt er naar om je Christus te tonen en jou gelijk te maken aan Christus.

Paulus roept je op om je zondige natuur te kruisigen. Dit ‘heeft vooral te maken met het afrekenen met de zonde op het niveau van onze wil, in plaats van dat we ons alleen maar op het niveau van ons gedrag ertegen verzetten’. ‘Echte veranderingen in ons leven kunnen alleen maar plaatsvinden als we onderscheiden waar onze specifieke sarx (AG: zondige natuur of hart) naar uitgaat: wat zijn precies onze afgoden, onze verlangens die voortkomen uit onze zondige natuur? We moeten onszelf niet alleen maar afvragen wat  we precies verkeerd doen, maar ook waarom we het verkeerd doen.’


Woordenlijst:
Rechtvaardig: In Galaten heeft het woord ‘rechtvaardig’ betrekking op de relatie tussen God en mensen die weer goed geworden is. 

Wetticisme: Een manier van leven in gehoorzaamheid aan bepaalde regels vanuit de overtuiging dat je daarmee een vorm van zegen verdient (bijvoorbeeld het eeuwige leven of aardse voorspoed). 

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder