Revolutie binnen de relatie – van je ego naar je hart

“Hoe verleg ik de identificatie van mijn ego naar mijn hart?” Die vraag komt aan de orde in Revolutie binnen de relatie van Riekje Boswijk-Hummel. “Door mijn wil in te zetten om ten eerste mezelf, mijn hart, te bereiken en daarna diezelfde wil te gebruiken om de liefde die ik binnen in mezelf ontdek weer naar buiten uit te stralen.” 

Wat gebeurt er als je je identificatie verlegd vanaf je ego naar je hart? Boswijk-Hummel schrijft dat er dan een verandering in gevoel zal optreden. “Het is niet meer je ego dat gevoelens produceert, maar het is nu je hart dat gaat spreken.”

Een aantal gevoelens, of gevoelshoudingen zullen van kleur en karakter veranderen als je je meer identificeert met je hart (in plaats van met je ego). Ze zijn beschreven vanaf pagina 198 in Revolutie binnen de relatie en hieronder genoemd:

  1. trots wordt vergeving;
  2. illusie wordt aanvaarding;
  3. manipulatie wordt vertrouwen;
  4. angst wordt overgave;
  5. passie wordt wil;
  6. hechting wordt trouw;
  7. machtsstrijd wordt wijsheid;
  8. woede wordt geduld;
  9. zwaarwichtigheid wordt humor;
  10. grijpen wordt liefde.

Die gevoelens van vergeving, aanvaarding, vertrouwen, overgave, wil, trouw, wijsheid, geduld, humor en liefde waren er altijd al, maar ze waren verborgen onder of overschreeuwd door de “drukdoende, fellere emoties” van je ego.

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder