De kracht van het Nu - Eckhart Tolle

Ik las De kracht van het Nu van Eckhart Tolle. Het boek kreeg de wat ongelukkig vertaalde ondertitel mee: Gids voor een bewust en gelukkig leven (A Guide to Spiritual Enlightenment). Eckhart Tolle is volgens het boek “een van de meest inspirerende en visionaire spirituele leraren van dit moment”. En de kracht van het Nu is ‘hét spirituele boek van de afgelopen decennia’. Een spiritueel boek dus, geschreven door een spirituele leraar. 

Ik voelde mij wat beduusd bij het lezen van dit boek. Er ontvouwde zich voor mij een hele nieuwe wereld die mij tot nu toe onbekend was, terwijl ik toch al Abraham heb gezien. Niet dat ik helemaal onbekend ben met spiritualiteit. Ik had er wel eens iets over gelezen en gehoord. Zo las ik eerder Spiritualiteit van beneden van Grün en Dufner. Ik vermoed dat wat daarin ‘spiritualiteit van beneden’ wordt genoemd, in het boek van Tolle verder uitgewerkt is. De kracht van het Nu gaat m.i. (vooral) over de menselijke kant van spiritualiteit. 

Het boek spreekt mij aan: ik ben een denker. Hoofdstuk 1 start direct met het bespreken van “het grootste obstakel op de weg naar verlichting”: je bent niet je denken. Tolle schrijft dat Descartes met zijn uitspraak ‘ik denk, dus ik besta’ “de meest elementaire fout” maakt die er is: “het gelijkstellen van denken met Zijn en identiteit met denken”. 

Het verstand omvat bij Tolle niet alleen het denken. "De emoties, maar ook alle onbewuste mentaal-emotionele reactiepatronen, behoren ertoe." “Let wel: het verstand is een voortreffelijk instrument als je het goed gebruikt. Maar bij verkeerd gebruik wordt het erg destructief. Nauwkeurig gezegd, het punt is niet zozeer dat je het verstand verkeerd gebruikt; meestal gebruik je het helemaal niet. Het gebruikt jou. Dat is de stoornis. Je gelooft dat jij je verstand bent. Dat is de misvatting. Het instrument heeft je overgenomen.” 

Ik weet niet of ik het in alle opzichten helemaal eens ben met wat Tolle schrijft. Anders gezegd: ik ervaar soms wel wat spanning tussen de spiritualiteit van beneden (Tolle) en die van boven. Ook heb ik niet de indruk dat ik nu alles begrijp van wat ik las. Andere zaken herken ik - o.a. dat wat hij schrijft over communicatie, relaties en het maken van keuzes. Het boek biedt genoeg stof om nog eens goed over na te denken. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen. 

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder