Genadeloos goed (2)


Ik heb Genadeloos goed van Arie de Rover een aantal keren nu gelezen. Ik vind het een heel bijzonder boek en merk dat de inhoud me raakt. Dat komt o.a. omdat de inhoud voor mij klopt, op een fundamenteel niveau juist is. Omdat ik, daar waar het boek over gaat, in de loop van de jaren meer en meer ben gaan begrijpen.

Het is al vele jaren geleden dat ik Arie dit verhaal van ‘genade’ hoorde vertellen. Dat moet een mannenweekend in oktober 2009 zijn geweest. In 2010 vertelde Arie het verhaal opnieuw in mijn kerkelijke gemeente. In november 2021 las ik zijn boek Leven na de genadeklap. En nu dus zijn nieuwe boek Genadeloos goed.

Arie is op dit genade-spoor geraakt en daarbij geïnspireerd door Tim Keller. Ik las zijn eerste in het Nederlands vertaalde boek In alle redelijkheid eind 2008 en heb nu 14 boeken van hem in mijn boekenkast staan. Ik herken in Arie’s boeken het gedachtegoed van Tim Keller. Tim z’n boeken zijn goed leesbaar, maar wel wat ‘academischer’ van opzet en taalgebruik. Arie verstaat de kunst om door zijn taalgebruik, gebruikte metaforen e.d. heel erg bij de lezer binnen te komen.

Het is nu eind 2021. Ik ben nu zo’n 12 jaar verder in de tijd en heb sindsdien veel gelezen en nagedacht over allerlei onderwerpen. Twee van die onderwerpen vormen een belangrijk uitgangspunt in Genadeloos goed. Ze vallen mij o.a. op omdat ik de afgelopen jaren steeds meer opzoek ben gegaan naar het probleem-achter-het-probleem. In relaties, bij gedrag, bij communicatie, maar ook in religieus opzicht. Niets is wat het lijkt.

Het gaat om deze twee onderwerpen:

  1. Van identiteit naar gedrag
  2. Van afgoden naar zonde

Over deze onderwerpen zal ik de komende tijd blogs schrijven.

Reacties

Veel gelezen berichten

Vergeving is goed, maar verzoening is beter

Bevrijd van jezelf

De GKv moet verder met één predikant minder